• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024
mewo_2022
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

USA zaproponowały bojownikom Huti "zachęty" za odstąpienie od ataków na Morzu Czerwonym

Władze USA zaproponowały jemeńskim rebeliantom Huti "zachęty" w zamian za odstąpienie od ataków na statki na Morzu Czerwonym - podał portal wychodzącej w Zjednoczonych Emiratach Arabskich gazety "The National", powołując się na źródła we władzach Jemenu.

25.04.2024, 13:37
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Atak Huti na chiński statek. Czy Pekin zaprowadzi porządek na Morzu Czerwonym?

Sytuacja na Morzu Czerwonym stała się na bardziej skomplikowana, ponieważ jemeńscy Huti wbrew wcześniejszym zapowiedziom zaatakowali chiński statek.

28.03.2024, 12:06
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Huti obwiniają państwa zachodnie za uszkodzenia kabli podmorskich na Morzu Czerwonym

Jemeńscy bojownicy wspierani przez Iran wysunęli zaskakujące oskarżenia wobec międzynarodowych sił koalicji zajmującej się ochroną żeglugi. Zdaniem rebeliantów ostatnie uszkodzenia podwodnych kabli to celowe działanie państw zachodnich.

04.03.2024, 09:21
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Potrzeba matką wynalazku. Ataki Huti na Morzu Czerwonym jako narzędzie na dobry biznes

Po miesiącach spokoju, sytuacja na światowych szlakach morskich za sprawą ataków jemeńskich Huti na Morzu Czerwonym drastycznie się zmieniła. Można zasadnie zastanawiać się, czy obecna sytuacja nie jest wywołana oczekiwaniami biznesu.

02.03.2024, 11:32
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Ropa pod kontrolą do 2025 r. Beneficjenci wojny na Morzu Czarnym i ataków na Morzu Czerwonym

Rok 2023 był kolejnym pozytywnym okresem dla handlu ropą naftową, pomimo wysokich cen i ryzyka recesji gospodarczej. W okresie styczeń-grudzień 2023 r. światowe przeładunki ropy naftowej wzrosły o 5,3% r/r informuje Banchero Costa Research, powołując się na dane wynikające z obserwacji ruchu statków przez Refinitiv, z wyłączeniem całego handlu kabotażowego. Ten wzrostowy trend zanotowano również w Gdańsku i Gdyni, głównych paliwowych portach Polski.

31.01.2024, 12:30
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

Za mało czy w sam raz? USA redukują liczbę koncesji na wydobycie paliw kopalnych

Administracja Joe Bidena ogłosiła nowy, zredukowany program udzielania koncesji na wydobycie ropy i gazu w latach 2024-2029, który obejmuje zaledwie trzy aukcje w Zatoce Meksykańskiej. Ta decyzja stanowi strategiczny krok ku osiągnięciu celu 30 GW mocy z morskich farm wiatrowych do 2030 roku, jednocześnie wywołując kontrowersyjne reakcje zarówno wśród lobbystów przemysłu naftowego, jak i aktywistów ekologicznych.

19.12.2023, 22:05
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Rok 2022 gazowych turbulencji. Rok 2023 gazowej transformacji. Rok 2024 gazowych nadziei, również dla Polski

Rok 2022 stał się najbardziej burzliwym rokiem w historii biznesu gazowego, naznaczonym niespotykanymi dotąd szokami podażowymi i cenowymi. W 2023 r., gdy podaż pozostaje napięta, a perspektywy popytu niepewne, rynek wszedł w „niestabilną” równowagę, pozostając bardzo wrażliwym na wszelkie ruchy po stronie podaży lub popytu – tak zaczyna się „Global Gas Report 2023” opublikowany na końcu października przez International Gas Union, SNAM i Rystad Energy.

30.10.2023, 10:25
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Ropa na wojennej ścieżce. Kto zarabia na wojnie? Producenci, operatorzy zbiornikowców i terminali

Wojna w Ukrainie wciąż napędzała w 2023 r. popyt na ropę transportowaną drogą morską. Pomimo wysokich cen ropy i ryzyka recesji gospodarczej wiele krajów kupuje ropę „na zapas” i napędza ceny. W tym roku korzystają na tym głównie operatorzy capsize. Choć i operatorzy innych zbiornikowców również na narzekają. W 2022 roku ponad 55% eksportu ropy z Europy Północno-Zachodniej zostało załadowane na statki Aframax, 34% na Suezmax, a 9% na VLCC. W 2023 r. proporcje niewiele się zmieniły.

07.10.2023, 13:25
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Wojenne rynki ropy naftowej. Transport morski potrzebuje VLCC i produktowców

Początek 2023 roku to dobry czas dla handlu ropą naftową, pomimo wysokich cen ropy i rosnącego ryzyka recesji gospodarczej. Według danych Refinitiv, w okresie od stycznia do kwietnia 2023 roku podaż ropy naftowej w handlu morskim wzrosła o 9,4%, do 717,8 mln ton. Skorzystali na tym głównie operatorzy z Grecji w których rękach jest 28% floty zbiornikowców do przewozu ropy naftowej oraz 17% światowej floty produktowców.

11.05.2023, 09:54
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Węgiel na fali. W 2023 r. operatorzy masowców i terminali europejskich jeszcze zarobią na transporcie węgla

Światowy handel węglem naprawdę przyspieszył w ostatnich miesiącach, a handel morski tym surowcem wrócił do poziomów sprzed Covid-19. W I kwartale 2023 r. globalne przewozy węgla drogą morską wzrosły o 20,5% rok do roku do 310,8 mln ton (z wyłączeniem kabotażu) – ustalili eksperci Banchero Costa.

21.04.2023, 21:11
nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.